Det er de daglige post- og arkivbehandlingsrutinene som legger grunnlaget for om kommunen skal kunne etterleve kravene som lovverket og offentligheten/allmennheten stiller til dokumentasjon og informasjon. Rutinene nedenfor er basert på arkivloven med forskrifter og tar utgangspunkt i den kommunale hverdagen. Arkivtjenesten sorterer post etter arkivforskriften § Arkivavgrensning. Kommunens arkivleder er arkivfaglig leder for sentralt arkiv. Personale med ansvar for arkivforvaltning er tilsluttet arkivtjenesten ved informasjonsforvaltningen i kommunen. Papirpost:
- Kommunens postmottak er lokalisert til servicetorget på Lunner rådhus.
- Posten blir levert i sentralbordet på Lunner rådhus av Bring annenhver dag ca kl.09.30.
- Informasjonsforvaltningen tømmer postkasse ved hovedinngangen hver morgen.
- Post som blir levert direkte til etater og saksbehandlere skal arkiv vurderes av mottaker og leveres til arkiv for registrering, eller registrere posten selv ved å skanne posten til sak-arkiv systemet.
Arkivtjenesten sorterer posten etter følgende kriterier: Post som skal åpnes:
- Alle brev som det står Lunner Kommune v/ Navn Navnesen
- Adressert til Lunner Kommune
- Barnehager, skoler og voksenopplæring
- Enhetsledere
- Barnehageteam
- Taxi regninger skal til de det er adressert til.
- Flyktningtjenesten
- Hovedverneombudet
- Brev som kommer i retur (Unntak: De som er sendt fra helsestasjonen)
- Brev til rådmann, ordfører og alle kommunalsjefer
- Avsender NAV (Uansett hvor den skal)
Post som ikke skal åpnes - Sorteres å legges i hyllene: Internpost:
- Barnevern
- PPT
- Helsestasjon
- LHOS - Lunner helse- og omsorgssenter
- Tildelingskontoret
- Hjemmetjenesten
- Dagaktivitetssenteret
- Psykisk helse
- Tilrettelagte tjenester
- Fysioterapeuter og ergoterapeuter
- Kommuneoverlege
- Boligkontoret
Ekstern papirpost:
- Boligstiftelse / AS Lunnerbolig
- Skatteoppkreveren for Hadeland
- Fagforbundet
- Delta
- NAV
- Eldrerådet
- Råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Brev som skal åpnes , vurderes etter arkivforskriften § 9 Journalføring. Arkivverdig post registreres inn i sak og arkivløsningen, mens ikke arkivverdig samt brev som ikke skal åpnes av oss i arkivtjenesten legges direkte i posthylla. Omadressering av post:
Post til landbrukskontoret samt søknader om konsesjon på erverv omadresseres til:
Landbrukskontoret for Hadeland og Nittedal
Gran rådhus
Rådhusvegen 39 2770 Jaren
Søknader om bostøtte omadresseres til:
NAV Hadeland
Postboks 220 2711 Gran
Post til Skatteoppkreveren for Hadeland, omadresseres til:
Skatteetaten
Postboks 9200 Grønland 0134 Oslo
Søknad om TT kort skal omadresseres til:
Viken fylkeskommune
TT Transportforvaltning
Postboks 220 1702 Sarpsborg Diverse rutiner:
- Feiladressert post returneres uåpnet tilbake til Posten.
- Er du uheldig å åpner ett brev som ikke skal åpnes av arkivtjenesten i henhold til rutinen, teiper vi igjennom konvolutten, skriver på at arkivtjenesten har åpnet den.
- Mottar arkivtjenesten ett brev som er åpent, og det skal leveres direkte, skriver vi direkte på konvolutten at det er mottatt slik.
- Personlig adressert post, det vil si post der personnavn står før kommunens navn, legges i posthylla uåpnet.
- Reklame, tidsskrifter og masseutsendelser legges i posthylla uåpnet
- Alle fakturaer legges i posthylla (fakturamottak) til skanning av økonomi
Elektronisk post:
- Arkivet har ansvaret for kommunens elektroniske postmottak: post@lunner.kommune.no
- Mappen søppelpost sjekkes daglig.
- E-post skal behandles på lik linje som annen post.
- E-post som mottas av saksbehandler og har arkivmessig verdi er saksbehandlers ansvar for å registrere i riktig sak i sak/arkivsystemet. Arkivet bistår hvis de trenger hjelp til dette.
Elektroniske skjema: Arkivet har ansvaret for mottak av elektroniske skjema i programmet ACOS Mottak som er koblet til vårt sak/arkiv system. Arkivet kobler dokumentene til rett sak og arkiverer dokumentene via løsningen.
Altinn: Arkivet har ansvar for henting av digital post mottatt i Altinn med rollen post/arkiv. Alle ansatte på arkivet har rollen post/arkiv med tilgang til hovednummeret til Lunner kommune samt alle underenheter. Arkivverdig post videresendes til vårt elektroniske postmottak for journalføring derfra. [Rutine for arkivbegrensing - ikke arkivverdig post.pdf 92,05 kB] |